Bob Wielaard

meubelvormgeving - fotografie

NU / NOW

Expositie Kunstcentrum De Kolk, Spaarnwoude.

Tijdens een stevige bergwandeling in Schotland, de Mamores, verkozen boven Ben Nevis. Boven gekomen durfde ik amper rechtop te gaan staan. Overweldigend was de ruimte, de weidsheid, de hoefvormige bergrug en de sneeuw tegen Sgurr a Mhim. Hier een foto maken, hoe doe je dat, de groothoeklens stelt niets meer voor, het beeld in de zoeker laat niet zien wat ik zelf zie. Hier begon de twijfel, ik wist dit zou niet gaan werken. Alles wat ik wist of ooit gedaan had wankelde. Ik moest dit anders aanpakken. Dingen moesten langzamer.

During a brisk mountain hike in Scotland, I had chosen to climb the Mamores and not the better known Ben Nevis. When I got to the top, I hardly dared to stand up straight. The space, the expanse, the hoof-shaped ridge, and the snow against Sgurr a 'Mhim was overwhelming. Take a picture here, how do you do that, the wide-angle lens won't do this justice, the image in the viewfinder is not what I see myself. This is where the doubt started, I knew this was not going to work. Everything I knew or ever did faltered. I had to do this differently. I needed to take the time, slow down and adjust.











Zo vlak vr de dageraad sluieren werkelijkheid en tijd. Die laatste schijnt er in de nacht nauwelijks te zijn. Alleen vanaf dat ik op de ontspanknop druk begint de tijd, enkele seconden, een minuut, te lopen. Daarna staat alles weer stil. s Nachts heerst er een diepe traagheid, het ontbreken van werkelijkheid en tijd. Of een andere werkelijkheid want de tijd stapelt lagen licht op en er blijkt veel aanwezig in het bijna donker.






Naar boven